Ga naar de inhoud

Blog

Augustus

Beste lezer,

Ben jij iemand die steeds probeert te voldoen aan de verwachtingen van anderen?

Het kost een berg energie om aan al die verwachtingen te voldoen:

  1. Jouw leidinggevende verwacht iets van jou.
  2. Jouw partner verwacht iets van jou
  3. Jouw kinderen verwachten iets van jou.
  4. En omgekeerd heb jij ook verwachtingen van jouw leidinggevende, jouw partner en jouw kinderen.

Onbewust heb jij last van jouw eigen verwachtingen en die van anderen. Het belemmert jou om te groeien tot de persoon die jij zou kunnen zijn. Wat heb je eraan om de hele tijd bezig te zijn met wat anderen van jou verwachten? Het is onmogelijk om steeds te voldoen aan al die verwachtingen van anderen. Verwachtingen leiden tot frustratie en teleurstellingen. Als je iets verwacht, zeg je eigenlijk dat je hoopt dat iemand anders iets gaat doen. Een verwachting is passief, een afspraak zorgt voor duidelijkheid.

“Een verwachting is passief, een afspraak zorgt voor duidelijkheid”

Waarom zorgt een afspraak voor duidelijkheid? Je weet direct waar je aan toe bent. Een afspraak schept helderheid in wat jij moet doen.

Een krachtige afspraak moet “Smart” zijn:

  1. Specifiek: Welke taak moet worden gerealiseerd?
  2. Meetbaar: Welke stappen moet ik ondernemen om de taak te realiseren?
  3. Acceptabel: Heb ik een commitment op het uitvoeren van de taak?
  4. Realistisch: Is deze taak haalbaar binnen de gestelde tijd?
  5. Tijdgebonden: Wanneer moet de taak klaar zijn?

Stel je voor:

Jij bent administratief medewerker en de administratie is al een aantal maanden niet gedaan. Jij komt op jouw werk jouw leidinggevende zegt het volgende tegen jou:

Ik heb vandaag de volgende taak voor jou:

Ik verwacht dat jij vandaag de administratie op orde hebt.

Of diezelfde leidinggevende zegt tegen jou:

Ik heb vandaag de volgende taak voor jou:

Voordat jij vandaag om 17:30 naar huis gaat, is de administratie volledig op orde en om dat voor elkaar te krijgen mag jij jouw dagelijkse werkzaamheden vandaag laten liggen, die neemt jouw collega van jou over en er ligt een instructie klaar hoe jij de administratie snel op orde kan krijgen. Mochten er vragen zijn of kom je er niet uit, dan laat het mij direct weten, dan kijken we er samen naar.

Merk je het verschil?

Bij de verwachting “voel” je ruimte. Je kan toch niet van mij verwachten dat ik de hele administratie vandaag op orde heb? Ik heb het al zo druk met de dagelijkse werkzaamheden! Hoe moet ik dat toch doen? Krijg ik hulp of zo?

Bij de afspraak is er geen ruimte, er is duidelijkheid. Jij weet waar jij aan toe bent en wat jouw taak is vandaag. Start vandaag met het maken van afspraken en zet verwachtingen aan de kant!

Heel veel succes!

Juli

Beste ondernemer,

De editie van juli is de laatste editie voor de vakantiesluiting. Ook De Uitstraling gaat op vakantie zoals veel bedrijven in juli en augustus ergens een paar weken dicht zijn of dat er medewerkers op vakantie gaan.

Op vakantie gaan wordt vaak in één adem genoemd met de accu opladen en ik vraag mij af of dit ook daadwerkelijk zo is. Kijkend naar de weersomstandigheden ziet het er nog niet echt uit alsof het vakantie gaat worden. Begint jouw vakantie dan goed? Overigens is het tegenovergestelde van 45 graden of meer op een locatie ook geen pretje.

En ga jij als ondernemer echt met een gerust hart op vakantie? Jouw vaste medewerkers die elke dag dezelfde processen uitvoeren, worden vervangen door minder ervaren weekendhulpen. Hoe bereid jij die groep voor op de werkzaamheden die moeten gebeuren? Of jij hebt een eenmanszaak en mis je inkomsten voor een aantal weken. Misschien verlies je wel klanten.

“Alles is mogelijk en niet alles is waarschijnlijk”

Een goede voorbereiding op de zomervakantie begint al in december/januari. Zorg dat je weet welke medewerker op welk tijdstip op vakantie wilt gaan. Of juist welke bedrijven jij moet informeren dat jouw onderneming een paar weken sluit. Op deze wijze kan je nog tijdig bijsturen en in overleg gaan met de medewerkers of bedrijven om waar mogelijk te schuiven met de vakantie.

Wat net zo belangrijk is, is hoe jouw onderneming opstart als de vakantie voorbij is. Medewerkers zitten vaak nog in de vakantiemodus en soms lijkt het wel alsof ze bepaalde zaken vergeten zijn. Ook in de kantine en op de werkvloer wordt vaak nog gepraat over hoe de vakantie is geweest.

Maar ik heb toch goede medewerkers? Die halen elke dag het maximale uit zichzelf en pakken hun verantwoordelijkheid? Of dat ene bedrijf vindt het wel prima dat mijn onderneming een paar weken dicht is. Ja, dat zou best wel kunnen zijn en als jij iemand bent die graag de controle houdt, zou ik het jou niet aanraden.

Dus ja, alles is mogelijk en niet alles is waarschijnlijk. Het kan goed zo zijn dat jij een onderneming hebt met de perfecte medewerkers die elke dag het maximale geven, maar in de regel is dit niet waarschijnlijk.

Mocht jij nog geen vakantierooster hebben gemaakt, dan zou ik er vandaag nog mee aan de slag gaan! En vergeet de week na de vakantie niet. Voor iedereen die in de maanden juli en augustus op vakantie gaan, hoop ik dat de vakantie rust brengt. En na de vakantie zal ik weer een stuk schrijven in De Uitstraling!

Juni

Beste ondernemer,

Afgelopen vrijdag luisterde ik een podcast met de titel “You are what you tolerate, raise your standards” oftewel “Jij bent wat je tolereert, verhoog je standaarden”. Als je deze titel laat bezinken en kijkt naar jezelf, wat denk je dan? Wat tolereer jij in jouw leven of in jouw onderneming? Wat zijn jouw standaarden nu? Ben jij daar tevreden over?

En ben dan ook echt eerlijk naar jezelf toe en kijk in de spiegel. Waar in jouw leven tolereer jij zaken waarvan jij diep van binnen weet dat het niet goed voor je is of wat anders kan? Stel je voor dat je als ondernemer als standaard hebt dat jij elk jaar een nettowinst moet hebben van €100.000. Als dit echt is wat jij wilt, dan is dit helemaal prima. Echter wanneer jij de ambitie hebt om te groeien, dan zal jij dit niet prima vinden en zal jij jouw standaarden moeten verhogen door bijvoorbeeld te kiezen voor een nettowinst van €150.000.

Elke verhoogde standaard heeft gevolgen. In het voorbeeld van de €150.000 nettowinst zal je moeten gaan kijken wat je aan omzet moet genereren om aan die nieuwe standaard te komen en welke kosten jij daarvoor moet maken, lees investeringen. En vergeet niet toegevoegde waarde want simpelweg de prijzen verhogen zal niet altijd getolereerd worden door jouw afnemers.

“Het verhogen van je standaard vergt discipline en doorzettingsvermogen”

Een andere standaard kan zijn dat je tevreden bent met het overgewicht dat je hebt er vanuit gaande dat er geen medische zaken ten grondslag liggen. Als ik naar mijzelf kijk, dan heb ik overgewicht en dit heb ik jarenlang geaccepteerd. Totdat het mij begon te irriteren en dan begon ik weer een dieet en was ik streng voor mijzelf. En dan zit je op je streefgewicht en langzaamaan tolereer je weer de lekkere dingen in het leven en verlaag je je standaard. Het zogenaamde “JoJo-effect” noemen ze dat.

Het verhogen van je standaard vergt discipline en doorzettingsvermogen. Alleen dan zal je niet terug cirkelen naar de oude standaard. Jij bent wat je tolereert. Het is jezelf uitdagen en je grenzen verleggen. Dit heb je als kind altijd al gedaan, dus kan je het nu ook. Of accepteer de standaarden zoals die nu zijn en ben daar tevreden mee.

En als die stem in jouw hoofd toch steeds harder gaat schreeuwen, begin dan met kijken naar wat je allemaal nu tolereert, wat je daarvan accepteert en wat je daarvan niet accepteert. Maak een uitdagend maar haalbaar plan en ga ervoor!

Succes komende periode!

Mei

Beste ondernemer,

Ik kijk regelmatig op zondagavond het televisieprogramma The Profit. Een ondernemer helpt andere ondernemers door geld te investeren in een noodlijdende onderneming van een ander in ruil voor zeggenschap en hij gelooft in drie zaken: People, Product en Profit.

Hij kijkt naar de kwaliteit van het product en hoe het in de markt staat. Hij kijkt naar de mensen die werken in de organisatie en hij probeert de winst te maximaliseren door kosten te verlagen en efficiënter te werken. Met het geld dat hij investeert, herstructureert hij de onderneming tot vaak winstgevende bedrijven.

En dat is nogal wat. Iemand die jouw bedrijf aan het herstructureren is en daarvoor ook nog eens zeggenschap inleveren over de bedrijfsvoering. Aan de andere kant is dit waarschijnlijk jouw enige uitweg naar een financieel gezonde onderneming. Het is dan ook cruciaal dat je brutaal eerlijk bent over waar je nu met jouw bedrijf staat. Je kan dan niet koppig blijven als ondernemer en niet willen veranderen.

Ook las ik afgelopen week dat het aantal faillissementen gestegen is naar het hoogste punt in zeven jaar. Ik vind dit een pijnlijke constatering en in de meeste gevallen kan je hier ook niet aan ontkomen omdat ondernemingen te lang zijn doorgegaan op dezelfde voet.

“Je kan dan niet koppig blijven als ondernemer en niet willen veranderen”

Als ondernemer kan je niet stil blijven staan met je onderneming. Het is of groei en expansie of stilstaan en contractie. Het is belangrijk om te blijven kijken naar jouw waardepropositie. Sluit deze nog aan bij jouw klanten of word je voorbij gelopen door innoverende concurrenten?

Daarom is het belangrijk om een krachtige basis te hebben voor je begint met ondernemen. Jouw waardepropositie goed uit te schrijven, testen waar kan en correcties maken voordat je begint met het maken van jouw Business Model Canvas.

En heb je al een onderneming die al een aantal jaren draait, dan is het niet verkeerd om iemand naar jouw onderneming te laten kijken. Wist je dat de gemiddelde bedrijfsleeftijd bij faillissement in de periode 2015 t/m 2022 nog net geen 10 jaar is?

Zit jij als ondernemer in de problemen of wil jij juist problemen voorkomen? Ga dan eens het gesprek aan met iemand die verstand heeft van bedrijfsvoering en vecht voor jouw onderneming!

Heel veel succes de komende periode!

April

Beste ondernemer,

De vorige editie van De Uitstraling heb ik het kort gehad over de waardepropositie en waar deze uit is opgebouwd. Wist je dat de waardepropositie onderdeel is van het Business Model Canvas? De gemiddelde ondernemer heeft hier zeker over gehoord en past dit model ook toe.

Het Business Model Canvas bevat 9 bouwstenen: Klantsegmenten, Waardeproposities, Kanalen, Klantrelaties, Inkomstenstromen, Key resources, Kernactiviteiten, Key partners en Kostenstructuur.

Iedere bouwsteen bevat meerdere onderdelen en als je alle bouwstenen volledig hebt uitgewerkt dan heb je een stevige basis voor jouw onderneming. Zie het als een stevige fundering waarop jij jouw onderneming kan bouwen.

Als je een stevige fundering hebt gelegd, dan kan de reis die ondernemen heet beginnen. Je zal jouw klantsegment moeten gaan bedienen en dat is voor de ene ondernemer makkelijker dan voor de andere. Zonder klanten heb jij geen business!

In de meeste gevallen heb je geen unieke onderneming en val je met jouw onderneming binnen de categorie “Massamarkt”. Jij opent bijvoorbeeld een eetgelegenheid, bent schilder, bent een coach of opent een winkel. Allemaal voorbeelden die onder de massamarkt vallen.

Daarom is het belangrijk dat jij jouw waardepropositie goed in de massamarkt zet. Wat heb jij wat andere ondernemers in dezelfde branche niet hebben? En waarom zouden jouw potentiële klanten voor jou kiezen i.p.v. reeds gevestigde ondernemers?

“Zonder klanten heb jij geen business!”

Klanten komen namelijk niet zomaar naar je toe of zijn bereid om hun vertrouwde “adresjes” op te geven. Dus het is niet alleen jouw product of dienst in de markt zetten. Het is ook dat als die klant zover is om jouw product of dienst te gebruiken, dat die dit ook blijft doen.

Dus je zal van tevoren goed moeten nadenken hoe jij zorgt dat jij klanten krijgt die bereid zijn om jouw product of dienst te gebruiken. En ervoor moeten zorgen dat jij deze klanten behoudt. Zo bouw jij een reputatie op en als jij het goed doet, dan zullen steeds meer klanten voor jouw onderneming kiezen.

Het is belangrijk om te zorgen dat jouw waardepropositie actueel blijft en dat jij actie blijft ondernemen. Voor je het weet, komt er een nieuwe speler op de markt die met alle plezier jouw klanten probeert te verleiden om gebruik te maken van zijn product of dienst.

Blijf dus scherp! Doe wat jij moet doen om klanten binnen te halen en te behouden. En zorg ervoor dat jij regelmatig naar jouw businessmodel kijkt want de markt verandert continu en geen enkel businessmodel blijft eeuwig bestaan. Hulp nodig? Ik heb als doel het maximale uit jou te halen zodat jij het maximale uit jouw onderneming haalt.

Heel veel succes deze periode!

Maart

Beste ondernemer,

De eerste twee edities in 2024 van De Uitstraling heb ik de volgende geschreven:

“Wie jij bent als ondernemer binnen jouw onderneming, bepaalt de resultaten die jij behaalt”

“Hoe jij elke dag komt opdagen, heeft invloed op het resultaat dat jij behaalt”

In deze editie ga ik de focus leggen op wat het betekent om te beginnen met ondernemen. Het starten met ondernemen is spannend en begint met een idee. Jij hebt iets ervaren in het leven, ziet om je heen zaken die jou interesseren, ziet iets wat andere mensen niet zien, wilt graag zelf de touwtjes in handen hebben, hebt bepaalde kwaliteiten of vaardigheden, kortom gezegd: “Jij denkt iets te hebben of te kunnen bieden wat een ander nodig heeft”. In de zakelijke wereld is wat jij te bieden hebt jouw waardepropositie.

Nu is de vraag of dat ook zo is. Zit iemand te wachten op wat jij te bieden hebt? Zitten mensen te wachten op jouw product of dienst? Jij wilt namelijk geen geld, tijd en energie steken in producten of diensten waar geen markt voor is in jouw marktgebied. Daarom is het belangrijk om te kijken naar het klantprofiel en de Value Map.

“Als het klantprofiel en de Value Map samenkomen en er zijn voldoende overeenkomsten, dan spreken we over een waardepropositie die kans van slagen heeft”

Het klantprofiel beschrijft in detail wie jouw klant is en dit is op te delen in drie deelgebieden: Klanttaken, pijnpunten en voordelen. De klanttaken beschrijven wat klanten willen realiseren in hun werk en privéleven. De pijnpunten beschrijven de ongewenste neveneffecten, risico’s en hindernissen die je kan koppelen aan de klanttaken. De voordelen beschrijven de uitkomst die klanten graag willen zien of beschrijven de “winst” die zij eruit halen.

De Value Map beschrijft in detail de kenmerken van wat jij te bieden hebt en dit is ook op te delen in drie deelgebieden: Producten en diensten, pijnverzachters en voordeelverschaffers. In het deelgebied “Producten en diensten” maak je een lijst van wat jij aanbiedt. De pijnverzachters beschrijven hoe jouw producten of diensten de pijnpunten van de klant minder maken. De voordeelverschaffers beschrijven welk voordeel  jouw klanten hebben door jouw producten of diensten.

Als het klantprofiel en de Value Map samenkomen en er zijn voldoende overeenkomsten, dan spreken we over een waardepropositie die kans van slagen heeft. Dan is het aan jou om deze waardepropositie verder te gaan uitdiepen. Jij wilt namelijk wel weten waar jij aan begint, hoe jij de klant gaat bedienen, wat jij daarvoor allemaal moet regelen, welke acties jij moet ondernemen en wat het resultaat daarvan moet zijn. Het uiteindelijke doel van ondernemen is te zorgen dat er meer geld binnenkomt dan eruit gaat en dat dit ook nog voldoende is om van te leven. Ben jij bereid om dit werk te doen en heb jij het in je om de stappen te zetten die noodzakelijk zijn? Ik heb als doel het maximale uit jou te halen zodat jij het maximale uit jouw onderneming haalt.

Februari

Beste ondernemer,

De eerste maand van het jaar 2024 is voorbij en in de vorige editie van De Uitstraling had ik het volgende geschreven: “Wie jij bent als ondernemer binnen jouw onderneming, bepaalt de resultaten die jij behaalt.”
Nu is de vraag: “Wie ben jij dan als ondernemer binnen jouw onderneming?” Ben jij die ondernemer die elke dag door de beweging heengaat, je ding doet en het prima vindt zoals het gaat of vecht jij elke dag voor jouw leven als ondernemer? Want het maakt wel degelijk uit hoe jij elke dag komt opdagen binnen
jouw onderneming.

De resultaten hiervan kan je zien in de eerste maand van dit jaar. De feestdagen zijn dan voorbij; we hebben op 31-12-2023 geroepen wat onze goede voornemens zijn en dan begint ‘Dry January’. Traditioneel de maand waar veel consumenten als doelstelling hebben geen alcohol te drinken en traditioneel de maand waar voor veel ondernemers de omzet lager uitvalt dan begroot. Dan begin je als ondernemer al met een achterstand.


Een cirkelpatroon dat zich elk jaar weer herhaalt.
Hoe jij elke dag komt opdagen heeft invloed op het resultaat dat jij behaalt. Vecht jij voor elke klant? Vecht jij voor iedere euro die jouw product of dienst kan opbrengen? Vecht jij om elke dag jouw competenties te versterken? Haal jij het maximale uit jezelf en uit jouw medewerkers als jij die hebt?


“Hoe jij elke dag komt opdagen, heeft invloed op het resultaat dat jij behaalt”
Als jij nu reflecteert op de vragen die ik hierboven gesteld heb, wat zie je dan? Zie jij dan jezelf als die ondernemer die elke dag vecht voor zijn leven binnen zijn onderneming? Of kom jij er dan achter dat jij door de beweging heen bent gegaan de afgelopen maand denkende dat die resultaten uit zichzelf naar jou toe zouden komen?


Als jij oprecht tegen jezelf kan zeggen dat jij die ondernemer bent die elke dag vecht voor zijn leven binnen de onderneming, ga dan vooral zo door! Ben jij die andere ondernemer? Dan heb jij nog elf maanden om de opgelopen achterstand in te halen en in februari anders te komen opdagen. Ik heb als doel het maximale uit jou te halen zodat jij het maximale uit jouw onderneming haalt.

Januari

Beste ondernemer,

Het jaar 2023 is een fantastisch jaar voor jou geweest. De doelstellingen zijn behaald en jouw onderneming
loopt als een geoliede machine. Van personeelstekort heb jij nog nooit van gehoord en iedere klant die jij hebt
geholpen met jouw producten of diensten is helemaal tevreden. Elke uitdaging ben jij tegemoet gegaan alsof
het niets voorstelt en het is jou volledig voor de wind gegaan.

Als dit jouw jaar als ondernemer is geweest, kan jij dan stellen dat jij bent gegroeid als ondernemer of heb jij geluk gehad dat de omstandigheden dusdanig waren dat daar de groei uit is gekomen? Stel jezelf de vraag of jij daadwerkelijk
alles uit jouw onderneming hebt gehaald. Waren al jouw acties erop gericht om het maximale uit jouw producten of diensten te halen?


Wie jij bent als ondernemer binnen jouw onderneming, bepaalt de resultaten die jij behaalt. Ben jij niet tevreden met de resultaten dan zal je moeten kijken naar de keuzes die je niet hebt gemaakt. Persoonlijke groei ligt namelijk altijd
in de oncomfortabele keuzes die jij moet maken en jij zal de uitdagingen aan moeten gaan die voor je liggen. Daar zit de groei als ondernemer.


Voor een aantal ondernemers is 2023 geen gemakkelijk jaar geweest door de omstandigheden in de markt. Er is krapte op de arbeidsmarkt, de kosten zijn gestegen, de inflatie is hoog en de marges staan onder druk. Hier heb je als ondernemer ook in 2024 geen invloed op. Maar als jij je laat beïnvloeden door die omstandigheden dan maak je niet de groeikeuzes die jij kan maken als ondernemer.


Kies jij er dit jaar voor om als pingpongballetje van links naar rechts geslagen te worden of kies jij er dit jaar voor om die krachtige ondernemer te zijn die bepaalt waar dat pingpongballetje naartoe gaat? Zet jij dit jaar die gedreven ondernemer die zijn doelstellingen met kracht en snelheid overtreft op het speelveld? Ik heb als doel het maximale uit jou te halen zodat jij het maximale uit jouw onderneming haalt.